01 October 2011

Nafi tutup peluang pekerja muda ..



KUALA LUMPUR: CUEPACS menyifatkan pihak yang menentang cadangan had umur persaraan kakitangan awam dan swasta dilanjutkan kepada 60 tahun adalah golongan tidak faham terhadap keperluan dan kepentingan masa depan.

CUEPACS memperjuangkan supaya had umur persaraan dilanjutkan bagi membolehkan kakitangan dalam perkhidmatan berdepan pelbagai kenaikan kos sara hidup, termasuk perubatan, perumahan dan barangan keperluan harian. Sehubungan itu, Presidennya, Omar Osman berkata, pihaknya tidak berganjak dengan cadangannya supaya umur persaraan dilanjutkan kepada 60 tahun. Katanya, adalah wajar umur persaraan kakitangan awam dilanjutkan daripada 58 tahun kepada 60 tahun kerana selain negara maju dan negara serantau juga sudah menaikkan umur persaraan 60 tahun hingga 65 tahun.

“Jadi, harapan CUEPACS supaya kerajaan meneliti sewajarnya perkara ini dan ia bukan untuk kepentingan kakitangan awam sekarang, tetapi untuk generasi akan datang.

“CUEPACS memohon sejak 2007 lagi supaya had umur persaraan dilanjutkan kepada 60 tahun dan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi meluluskan kepada 58 tahun.

“Soal kononnya ia menyekat peluang kenaikan pangkat tidak timbul kerana perkara itu hanya dibimbangi mereka yang semata-mata fokus untuk bekerja di sektor awam saja.
“Ketika ini ada 200,000 kekosongan jawatan belum diisi di pelbagai agensi dan jabatan kerajaan manakala kakitangan awam bersara pada umur 58 tahun pula tak sampai pun 20,000 orang setahun.

“Jadi, golongan muda dan mereka yang masih belajar di universiti tak perlu bimbang, yang penting siapkan diri dengan pelbagai ilmu kemahiran pasti mudah mendapat kerja,” katanya pada sidang akhbar selepas perasmian penutup taklimat kepada ahli CUEPACS Zon Timur berkenaan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010, Isu Kebangkrapan di Malaysia dan Khidmat Bantuan Guaman di sini, semalam.

Baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Tan Sri Azlan Zainal berkata pihaknya menyokong perlanjutan umur persaraan kakitangan swasta daripada 55 tahun sekarang kepada 60 tahun.

Bagaimanapun ia dibantah pelbagai pihak terutama golongan muda dari sektor swasta dan awam yang menyifatkan usaha itu sebagai mengarut, menyekat peluang kenaikan pangkat, meningkat kadar pengangguran, masalah sosial dan jenayah menyifatkan KWSP, badan yang diamanah untuk menjaga simpanan lebih lapan juta pencarum tidak mempunyai wang dan agenda tersendiri.

Omar berkata, CUEPACS sedia memberi penerangan kepada semua pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) dan badan belia mengenai isu perlanjutan umur persaraan kakitangan awam.

.:. Mungkin 'pinjaman' komen di bawah boleh diberikan perhatian .:.


Umur bersara 60 tahun? banyak perkara yang pihak kerajaan kena lihat dalam meluluskan umur persaraan ini. contohnya;

1) mata gaji tiada had
- kerja umur sampai 60 tahun. tapi gaji dah stop bergerak pada umur 45 tahun. so baki yang 15 tahun,kena makan gaji yang sama sampai pencen. 15 tahun bukan satu tempoh yang sekejap. dengan gaji langgar dinding, saya yakin penjawat awam susah nak teruskan hidup dengan taraf hidup yang semakin hari semakin meningkat.

2) kesihatan
- tau-tau saja la, makin berumur badan makin kurang produktivitinya. minta pihak kerajaan wujudkan supaya sebuah keluarga mempunyai panel kesihatan mereka sendiri. 1keluarga, 1 panel kesihatan.

3) kenaikan gaji tahunan
- TPG tu pula, minta diselaraskan kenaikannya sekurang-kurangnya rm200 setiap tahun. kalau setakat rm50 kenaikan setahun,macam mana nak hidup? contohnya gaji PT P/O, tahun ni gaji saya terima pada P1T5: 1020.02 tahun depan P1T6: 1069.93. buat pertimbangan logik la. suruh keja lama2 tapi tahun2 terima kenaikan gaji macam taik gigi je. buat loan rumah pun belum tentu dapat lepas!

Kesimpulannya, banyak lagi yang perlu kerajaan lihat dan kaji jika nak juga luluskan umur persaraan 60 tahun ni. jangan terburu-buru. negara maju yang lain mampu untuk menggaji pekerja mereka setanding dengan umur persaraan penjawat awam mereka. Malaysia rasanya belum boleh lagi. tak termampu lagi.jangan nak ghairah ikut2 negara lain, kalau hasilnya rakyat sendiri yang sengsara dengan sistem yang kurang bijak. kesiannya kami. keluarga kami. kaji dulu...buat apa ikut2, hakikatnya hanya menyusahkan kami dikemudian hari.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...